Saturday 29 December 2018

Icerd: Perlukah Lagi Bantahan 8 Disember, Soal Dr Agus

Agen BandarQ
MALAYSIADATELINE
ICERD: Perlukah lagi bantahan 8 Disember, soal Dr Agus
Pensyarah Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff mempersoalkan hasrat Umno dan Pas untuk mengadakan bantahan berkaitan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD)pada 8 Disember depan.

“Pemimpin Amanah, Bersatu, dan PKR telah pun menyatakan ketidaksetujuan mereka untuk ICERD dilaksanakan. DAP sendiri telah menyatakan mereka menyerahkan soal ICERD ini kepada keputusan PM. Dari Port Moresby, PM telah menyatakan tidak mungkin ICERD dilaksanakan kerana pelaksanaan ICERD melibatkan pindaan Perlembagaan Persekutuan.

“Oleh itu, sesudah perhimpunan di Pasir Salak, perlukah lagi bandel mengadakan perhimpunan membantah ICERD pada 8 Disember ini? ,” ungkapnya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, Umno-Pas tidak perlu mencetuskan keharmonian kaum dalam keadaan pemimpin kerajaan telah bersuara untuk tidak meratifikasikannya.

“Jangan ditegangkan lagi suhu politik negara dengan ucapan ibarat mampu bermandi darah dan lainnya yang membahayakan negara. Jangan dijadikan gosip ICERD ini sebagai modal politik untuk membangkitkan politik perkauman.

“Jika hendak diadakan juga perhimpunan pada 8 Disember ini, tukarlah perhimpunan tersebut kepada perhimpunan mengangkat gosip rakyat.

“Pekebun kecil menangis kini dengan harga kelapa sawit dan getah yang murah, peniaga terhimpit dengan kuasa beli rakyat yang rendah, anak muda galau dengan kesepakatan peluang 1 juta pekerjaan yang tidak ada, kesepakatan PTPTN yang tidak terlaksana, dan rakyat seluruhnya cukup gelisah dengan kos hidup yang tidak turun,” ujarnya.

Soal dia lagi, tidakkah mengadakan perhimpunan memperjuangkan nasib hidup rakyat itu lebih baik daripada membangkitkan sentimen ICERD yang bukan pun isunya lagi?

Jawatankuasa Kerja Pas Pusat telah menetapkan 8 Disember ini untuk menganjurkan satu himpunan besar-besaran bagi membantah ICERD di Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Ulama Pas Mahu Kerjasama Pas-Umno Disegerakan

Agen BandarQ Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno, menyifatk...